Facebook, wat doet u nu?

Facebook, wat doet u nu?

24/10/2017 Uncategorized 0

 

De afgelopen dagen is er volop commotie bij paginabeheerders en –eigenaren op Facebook. Het zou zo zijn dat er een aparte tijdlijn komt waarin de berichten komen van de pagina’s die je volgt. Op je normale tijdlijn zou je alleen nog berichten van vrienden en gesponsorde berichten te zien krijgen. Vele mensen reageren op dit nieuws alsof de buurman ze onzedelijk heeft betast.

Ik snap die reacties wel. Dit zou immers betekenen dat het moeilijker wordt om organisch bereik te hebben met je pagina. Men moet immers een extra handeling doen om naar de tijdlijn te gaan waar de paginaberichten in staan. Daarnaast is er een kans dat de kosten voor adverteren hoger gaan worden omdat pagina’s meer willen gaan adverteren om bereik te behouden. Als startende pagina of pagina met weinig budget wordt het moeilijk om te groeien. Ook ik heb zorgen als startend ondernemer met een eigen pagina met klein bereik maar ook als beheerder van de pagina van een dansschool.

Als gewone Facebookgebruiker kan ik deze wijziging echter wel weer heel erg waarderen. Af en toe is het echt moeilijk om berichten van mijn vrienden te vinden op mijn tijdlijn. Er zijn zo veel updates van pagina’s, zowel gewoon als gesponsord. In de basis is Facebook een platform waarmee je op de hoogte kan blijven van wat je vrienden zoal doen. Door alle pagina’s die er ook zijn (en ja, ik doe daar ook aan mee) raakt het initiële doel enigszins ondergesneeuwd. Er is op zich niets mis mee dat Facebook gaat proberen om daar wat aan te doen.

Is de commotie terecht?

Eerlijk gezegd weet ik op dit moment dan ook niet echt wat ik van deze ontwikkelingen moet vinden. Als gebruiker ben ik blij, als ondernemer een stuk minder. De vraag is alleen of alle commotie wel terecht is. Ik heb het een en ander aan onderzoek gedaan maar vooralsnog lijkt het er op dat wij nog niet bang hoeven te zijn. Overigens is het belangrijkste woord in deze zin ‘nog’.

Facebook heeft bevestigd dat er momenteel een test loopt in een aantal landen waar er wordt gewerkt met deze vorm van twee tijdlijnen. Eén tijdlijn met alle updates van je vrienden en daarnaast nog een tijdlijn met alle updates van pagina’s die je volgt. In het artikel geven ze ook aan dat er nog geen plannen zijn om deze test uit te breiden naar andere landen of het zelfs globaal te gaan doorvoeren. Feit is wel dat ze dit aan het testen zijn op basis van input die Facebook krijgt van zijn gebruikers.

Facebook Explore

De verwarring is wel compleet door het feit dat bovengenoemde test wordt gedaan onder de naam Explore maar dat er momenteel ook wereldwijd een tweede tijdlijn onder de naam Explore wordt uitgerold. In deze tweede tijdlijn worden berichten getoond van pagina’s die jij wellicht ook leuk vindt. Facebook toont daar berichten van pagina’s die lijken op pagina’s die jij al volgt maar ook van pagina’s die jouw vrienden volgen. Deze Explore tijdlijn is bedoeld om er voor te zorgen dat jij de informatie waar jij (onbewust) naar op zoek bent, makkelijk kan vinden op Facebook.

Rustig ademhalen of toch een klein beetje paniek?

Op basis van bovenstaand kunnen we voorlopig nog even rustig ademhalen. De Explore tijdlijn is op dit moment nog geen bedreiging maar eerder een aanvulling. Want het betekent ook dat mensen die jouw pagina nog niet volgen wellicht wel jouw berichten zien omdat zij gelijkwaardige pagina’s al wel volgen of dat hun vrienden jouw pagina volgen. En dat betekent direct extra organisch bereik.

Ikzelf ben er echter niet volledig gerust op. Facebook gaat niet zomaar testen, dit doen ze omdat er vraag naar is. Daarnaast vind ik het ook een beetje eng dat de test dezelfde naam heeft als de nieuwe uitrol. Het lijkt een beetje op voorzichtig voorbereiden.

Laten we in ieder geval niet massaal in paniek schieten, op dit moment is daar nog geen reden toe. Het is wel wijs om de ogen open te houden zodat je niet ineens van achteren wordt beslopen.